مفهوم همگرایی نتایج در تحلیل تنش اتودسک اینونتور (Refinement of the FEA Mesh)

همگرایی نتایج تحلیل تنش یک از ابزارهای مهم یک تحلیل استاتیک یا مودال در نرم افزار های FEM محسوب می گردد. در این پست آموزش  نرم افزار اتودسک اینونتور با فرایند همگرایی نتایج تحلیل تنش در نرم افزار Inventor بیشتر آشنا می شویم.

موضوع همگرایی در تحلیل تنش به روش مش بندی (Mesh Design) در یک قطعه یا مجموعه ارتباط مستقیم دارد. به منظور بدست آوردن دقت بیشتر در تحلیل آنالیز تنش برای هندسه های پیچیده یا نشان دادن توزیع تنش متغیر از تکنیک مش بندی ریزتر استفاده می شود. با افزایش مش بندی با دو چالش مواجه می شویم:

یک) افزایش زمان تحلیل در هندسه های بزرگ و پیچیده ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد.

دو) کافی نبودن فضای Ram برای تحلیل داده ها و در نتیجه عدم انجام تحلیل.

به همین دلیل است که پایش مش بندی (Refinement of the FEA Mesh) در اطراف مناطق با تنش بالا مورد توجه قرار می گیرد. فرایند پایش مش را آنالیز همگرایی (Convergence Analysis) می نامند. یکی از روش های پایش همگرایی مش در تحلیل کوچک کردن ابعاد مش است . در نرم افزار Autodesk Inventor با ابزار Mesh Setting سایز مش را تنظیم می کنیم.

به مثال زیر توجه کنید یک بلوک مستطیلی که یک سوراخ در وسط آن قرار دارد.

در این مثال ابعاد المان ها را از ۰.۱ به ۰.۰۵ تغییر داده ایم.

 

کنترل ابعاد مش در نواحی با تمرکز تنش بالا و کوچک سازی ابعاد مش یک دیگر از روش های پایش مش بندی تحلیل FEA است.

 

در بلوک مستطیلی مراکز تمرکز تنش در حول منطقه سوراخ رخ می دهد. در نتیجه در این منطقه با ابزار local Mesh Control مقدار مش را در اطراف آن زیاد می کنیم و با بررسی نتایج همگرایی نتایج را بررسی می کنیم.

در این قسمت با تغییر چندین Local Mesh در اطراف سوراخ و قراردادن در نمودار و مقایسه نتایج  تنش ماگزیمم یا جابجایی به همگرا بودن نتایج پی می بریم. در نمودار زیر همگرایی مشهود می باشد.

 

توضیح اینکه در کلاس های پیشرفته آموزش اینونتور که در انجمن اینونتور ایران  برگزار می شود . ماژول Stress Analysis بررسی کامل و جامع می گردد و تمامی موضوعات مربوط به تنش با مثال های متعدد توضیح داده می شود. کلاس ها به صورت  آنلاین و یا گروهی در محل آموزشگاه برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.